A może biznes online? Odcinek IV, czyli jak w kilkadziesiąt minut zostać właścicielem sklepu internetowego

Mam nadzieję, że zachęcony poprzednimi wpisami, już nie możesz się doczekać, kiedy zaczniesz prowadzić swój biznes w internecie. Jeżeli tak, to nie traćmy czasu i dziś napiszę Ci o najważniejszych rzeczach, związanych z budowaniem sklepu internetowego. Z pewnością większość z Was wie, co to jest sklep internetowy, jak wygląda, niejednokrotnie robiliście w takim sklepie zakupy. Czy jednak wiesz, że stworzenie własnego sklepu może zająć Ci tylko pół godziny?

ZALETY PROWADZENIA SKLEPU INTERNETOWEGO
Zacznijmy od zalet prowadzenia sklepu internetowego, abyś mógł w pełni świadomie podjąć działania. Najbardziej obrazowo będzie, gdy porównamy sklep internetowy, do sklepu stacjonarnego.

1. Czas – stworzenie sklepu internetowego zajmuje dużo mniej czasu.

2. Pieniądze – na samo otwarcie sklepu internetowego potrzebujesz mniejsze nakłady finansowe.

3. Ilość produktów – sklep internetowy praktycznie nie ma limitu produktów (oczywiście, jeżeli wybierzesz odpowiedni system). W sklepie stacjonarnym, większa ilość produktów, oznacza potrzebę większej powierzchni. W sklepie internetowym, większa ilość produktów będzie od nas wymagała na przykład większego serwera, ale koszty te, nie zwiększają się tak znacząco.

4. Ilość klientów – w przypadku sklepu internetowego klientami Twojego sklepu mogą być osoby z całej Polski, a nawet i świata.

5. Dostępność – sklep internetowy jest otwarty praktycznie 24 godziny na dobę.

6. Wyeksponowanie produktów – teoretycznie mogłoby się wydawać, że zobaczenie produktu na żywo jest zawsze lepszym rozwiązaniem. Jednak uwierz mi, że to zależy od kategorii produktów. Wiadomo, że przymierzenie ubrania, jest lepsze niż jego nieprzymierzenie (przynajmniej na razie. Ale jakoś mi się wydaje, że kiedyś może to się zmienić i będzie technologia, która pozwoli nam przymierzyć ubranie w domu). Jednak, gdy na przykład sprzedajemy jakieś urządzenia, maszyny, których i tak nie można uruchomić w sklepie stacjonarnym, to w sklepie internetowym, możesz zamieścić film, ukazujący szczegółową pracę tego urządzenia.

7. Koszty obsługi – koszt obsługi sklepu internetowego jest znacznie niższy, biorąc pod uwagę już tylko podstawowe sprawy, jak na przykład czynsz.

8. Możliwości oraz koszty promocji i reklamy – internet bez wątpienia daje dużo więcej możliwości dotarcia do klienta i koszt jest niższy, niż w przypadku działań offline.

9. Swoboda – mam na myśli to, że w sklepie internetowym, nie musisz cały czas „być”. W momencie, gdy pojawia się klient i potrzebuje Twojego wsparcia, jesteś o tym powiadomiony, na przykład odbierając telefon lub wiadomość.

Jeżeli powyższe argumenty przekonały Cię do poznania tajników e-commerce, to zobacz, jakie masz możliwości, aby zostać właścicielem sklepu internetowego.

JAK STWORZYĆ SKLEP INTERNETOWY
Tak jak w przypadku strony internetowej, możemy zlecić stworzenie sklepu internetowego agencji, lub freelancerowi, którzy takie usługi oferują. Będzie to z pewnością rozwiązanie najdroższe i wymagające dużo czasu. Są jednak sytuacje, gdy to rozwiązanie będzie najkorzystniejsze. Szczególnie, gdy potrzebujemy indywidualnych, niestandardowych rozwiązań. Także w sytuacji, gdy funkcjonalność naszego sklepu musi być bardzo rozbudowana i zaawansowana programistycznie. Jest to również dobry wybór, gdy potrzebujemy, lub chcemy posiadać indywidualną szatę graficzną. Wtedy z pewnością lepiej zdać się na profesjonalistów. Tym bardziej, że w przypadku niestandardowych funkcjonalności, gotowe rozwiązania raczej nam ich nie zapewnią.

Jeżeli chodzi o wybór firmy, której takie zadanie zlecimy, należy postępować dokładnie tak samo, jak w przypadku strony internetowej. Jeżeli nie czytałeś tego wpisu, możesz do niego zajrzeć, klikając tutaj.

GOTOWE PLATFORMY E-COMMERCE
Drugą możliwością jest skorzystanie z gotowych platform e-commerce. Jest ich na rynku naprawdę wiele. Przy wyborze, ponownie nie kieruj się wyłącznie ceną. Przede wszystkim zanim dokonasz wyboru, musisz mieć jasno sprecyzowane, jaka funkcjonalność będzie Ci potrzebna. Jeżeli platforma, którą rozważasz, będzie zapewniać to, czego potrzebujesz, to w następnej kolejności zwróć uwagę na dodatkowe aspekty współpracy. Są to między innymi dostępne szablony graficzne, poziom wsparcia technicznego, możliwości rozbudowy, czy wreszcie cena. Tak jak w przypadku strony internetowej, zalecam dokładne zapoznanie się z ofertą, a nie tylko z najważniejszymi cechami tej oferty. Także pamiętaj, aby kliknąć w przycisk „Więcej informacji”, czy podobny.

W tym miejscu przypominam o tym, o czym wspominałam już pisząc o tworzeniu strony internetowej. W przypadku sklepu, tak samo potrzebujemy domeny, pod którą będzie się mieścił nasz sklep oraz hostingu. Jeżeli decydujemy się na wybór gotowej platformy, to najprawdopodobniej nasza strona będzie mieściła się na serwerach dostawcy tego rozwiązania. Tym samym, w ramach abonamentu, mamy już zapewniony hosting. Jeżeli budujemy dedykowaną stronę, musimy jeszcze doliczyć koszt hostingu.

Gotowe platformy są bardzo dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy nie potrzebują skomplikowanej, unikalnej funkcjonalności. Chociaż warto wiedzieć, że coraz częściej, niektóre z tych rozwiązań umożliwiają spersonalizowaną rozbudowę. Oczywiście za dodatkową opłatą. Dużą zaletą jest to, że otwarcie sklepu na takiej platformie, to naprawdę kilkadziesiąt minut. Oczywiście w podstawowej wersji. Po wykupieniu usługi otrzymujemy dostęp do panelu. Panele te, są zazwyczaj bardzo intuicyjne i łatwe w obsłudze. W związku z tym, myślę, że nikt nie będzie miał problemu z jego obsługą.

Po zalogowaniu do panelu administracyjnego możemy wybrać szablon graficzny sklepu. Ważne, aby na początku uzupełnić wszystkie niezbędne informacje dotyczące naszego sklepu i naszej firmy. Pamiętaj, żeby podać poprawny kontakt mailowy, telefoniczny. Jest również kilka rzeczy, które muszą znaleźć się w sklepie, a wymaga tego od nas prawo. O ile w przypadku strony internetowej, gdzie nie gromadzimy danych osobowych i nie zawieramy żadnych transakcji, naszym obowiązkiem jest jedynie poinformowanie o plikach cookie, o tyle w przypadku sklepu, sprawa jest już bardziej rozbudowana. Koniecznie o tym pamiętaj, gdyż za brak tych informacji, grozi odpowiedzialność karna.

REGULAMIN SKLEPU
Najważniejszy jest regulamin sklepu, w którym musisz zamieścić wszystkie informacje o firmie, w tym możliwości kontaktu z firmą. Musisz szczegółowo opisać warunki sprzedaży, dostępne sposoby i ceny wysyłki oraz płatności. Ważne są także warunki gwarancji, reklamacji i przysługującym prawie do zwrotu. Prawo w tym zakresie i tym samym obowiązki sprzedającego ulegają zmianie, dlatego, gdy będziesz zaczynał działania, koniecznie sprawdź aktualnie obowiązujące przepisy.

Bardzo ważną kwestią jest przetwarzanie danych osobowych i słowo chyba wszystkim bardzo dobrze znane, a nie do końca rozumiane, czyli RODO. Mówić najprościej, na sprzedawcy ciąży obowiązek poinformowania klienta w jaki sposób, w jakim celu gromadzi i przetwarza jego dane osobowe. Należy także poinformować klienta o prawie do zarządzania swoimi danymi. Sprzedawca musi również opracować i wdrożyć u siebie procedury związane z ochroną danych osobowych. Ponadto sprzedawca musi zapewnić bezpieczeństwo tych danych i zgłosić fakt oraz sposób gromadzenia i przetwarzania do odpowiednich organów. W Polsce jest to Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO). Do tego urzędu zgłaszane są również wszelkie przypadki naruszenia ochrony danych osobowych. Uczulam Cię, abyś szczegółowo zapoznał się z obowiązującym prawem w tym zakresie i wywiązał się ze swoich obowiązków. Nie bagatelizuj tej kwestii, ponieważ za niedostosowanie się do przepisów lub ich złamanie, grożą poważne sankcje. W Polsce są już pierwsze ukarane firmy i nie są to bynajmniej małe kwoty.

„CONTENT IS KING”
Gdy wprowadzisz na stronę wszystkie informacje oficjalne i formalne, przyjdzie czas na wprowadzenie produktów. Standardowo wygląda to tak, że dodajesz opis, zdjęcia oraz wszystkie inne informacje i materiały, które pomogą Ci w sprzedawaniu produktów. Jeżeli będziesz robił to „ręcznie”, to potrzebujesz na to chwilę czasu. Szczególnie, jeżeli produktów będzie dużo. Od tego jak będą opisane produkty, jakie i ile zdjęć dodasz, czy przygotujesz dodatkowe filmy, prezentacje, będzie w dużym stopniu zależała sprzedaż. Dlatego też mocno się do tego przyłóż.

Istnieje również możliwość wprowadzenia produktów na stronę w inny, szybszy sposób. Produkty można zaimportować do sklepu z przygotowanej wcześniej bazy. Może to być Twoja baza, lub baza Twojego dostawcy, jeżeli sprzedajesz produkty innego producenta. Jednym z bardzo popularnych i łatwych sposób, jest pobranie produktów do sklepu za pomocą pliku xml. Po dodaniu do naszego sklepu linku do pliku xml, produkty pojawią się na naszym sklepie. Co więcej, wraz z wszystkimi dodatkowymi materiałami, jak zdjęcia i filmy. Być może będziesz musiał jednorazowa zmapować pola – co oznacza, że będziesz musiał niejako połączyć pola w pliku, z polami w naszym sklepie. Mówiąc jeszcze bardziej obrazowo, musisz wskazać, gdzie dane z pliku, mają się pojawić w Twoim sklepie.
A teraz najlepsza wiadomość. Jeżeli zaimplementujesz link do pliku w swoim sklepie i włączysz automatyzację, to wszelkie zmiany, których dokona dostawca, będą zaktualizowane na Twoim sklepie. Na przykład, gdy będzie zmiana w opisie, lub produkt będzie niedostępny, ta informacja automatycznie zmieni się na Twoim sklepie. Unikasz wtedy sprawdzania zmian po stronie dostawcy, a tym samym unikasz sytuacji, gdy na przykład Twój klient zamówi produkt, który nie jest dostępny. Kliencie nie lubią takich sytuacji. Zachęcam Cię do automatyzacji procesów, jeżeli tylko jest to możliwe. Oszczędzasz wtedy duże czasu i możesz go poświecić na inne działania. I teraz wracam do stwierdzenia, które pojawiło się na początku tego wpisu. Jeżeli zdecydujesz się na gotową platformę sprzedażową, będziesz miał przygotowany regulamin, a produkty pobierzesz na przykład za pomocą pliku xml, to Twój sklep może być gotowy w kilkadziesiąt minut.

Po dodaniu produktów musisz określić sposoby i ceny wysyłki. Musisz również dodać dostępne formy płatności. Jeżeli będziesz proponował możliwość płatności poprzez zewnętrzne rozwiązania typu PayU, czy sprzedaż ratalną, wcześniej musisz z dostawcami tych usług ustalić warunki i podpisać umowę. Następnie implementujesz rozwiązania na swoim sklepie.

Podsumujmy. Masz dostęp do panelu sklepowego, wybrałeś szablon graficzny, dodałeś dane firmy, regulamin, wszystkie zapisy związane z RODO i obowiązującymi przepisami prawa. Wprowadziłeś produkt wraz z cenami, określiłeś i zaimplementowałeś sposoby dostawy i płatności. Wygląda na to, że jesteś gotowy. No to otwierasz i pozostaje Ci czekać na pierwszych klientów. Czekasz, czekasz i nic… Mam nadzieję, że nie jesteś za bardzo zdziwiony. Bo niby skąd klienci mają wiedzieć o Twoim istnieniu. Teraz rozpoczniesz przygodę z pozyskaniem klientów, ale o tym już w następnym odcinku.